זו היתה הפעם הראשונה בה נחשפתי לטרפת הבלאק פריידי.
מאות אנשים חמושים במספר עגלות המתינו בקוצר רוח בפתח החנויות
עם פתיחתן של הדלתות נדהמתי לגלות כמה מהר היו מוכנים לוותר על כבודם, לרמוס ולהירמס ע”י כל אדם, הכל בשם קדושת הקניה.
מאותו רגע טראומתי משהו בחשיבה שלי לגבי צרכנות לנצח השתנה, אי אפשר היה שלא לתהות מה כל זה אומר לגבינו, הישראלים, חובבי אמריקניזציה ידועים, עד כמה אנחנו באמת רחוקים מלרמוס אחד את השני בפתח הקניונים?
בין ההמצאות האמריקאיות הרבות שאימצנו, אחת המיותרות שבהן היא הבלאק פריידי (שמקורו בכלל כ”חג” הקניות לקראת הכריסמס) אליו נוספו מאוחר יותר המצאות כמו סייבר מאנדיי ועוד רבים שלכולם מטרה אחת- לגרום לנו לרכוש עד כמה שאפשר.
והמפרסמים אינם בוחלים באמצעים: “מהרו! לפני שיגמר! המבצע ליום אחד בלבד!” הם מטפטפים לנו בכל הזדמנות, הכל רק כדי שנצא עם עגלה קצת יותר גדושה מהאתר, מהחנות ואנו הצרכנים ממהרים לציית ונותנים להם להפוך את כולנו לקטנים קטנים, שקופים שקופים.
האחריות לקנייה נכונה היא אך ורק שלנו.
אז מהם הדברים אותם כדאי לזכור לקראת “חג” המבצעים:
- אל תקנו מוצרים רק כי נתקלתם בהם, ככל הנראה מדובר בכאלה שאתם לא ממש צריכים ועד מהרה הם ימצאו את עצמם בסל התרומה בסבב הבא של צמצום החפצים..
- קנייה מתוך לחץ היא הקנייה הגרועה ביותר, בפרסומות ינסו לשכנע אתכם שהזמן מוגבל, שאין דרך חזרה…אל תתנו לאף פרסומת ולאף אדם להלחיץ אתכם.
- הסיבה הנכונה לרכישת חפצים שבמבצע היא כאשר מדובר בכאלה שאתם מרגישים שיש לכם צורך בהם כבר במשך תקופה לא קצרה, עקבתם אחרי המחיר שלהם, השוויתם בין כמה אפשרויות והגעתם למסקנה שאכן מדובר בהנחה משמעותית ואמיתית. קנייה נכונה היא קנייה שקולה ורגועה.
עד כמה אנחנו רחוקים מלרמוס אחד את השני בפתח הקניון?
אינני יודעת,
אני רק מקווה שבמשמרת שלי
במשמרת שלנו
את התשובה לא נוכל לגלות.