צרכנות מינימליזם והחיים בפשטות

מלתחה מינימליסטית: איך להרכיב מלתחה חכמה (קפסולה) לקראת הקיץ?

מלחתחה מינימליסטית קפסולה

זה היה עוד בוקר שיגרתי, שעון שמצלצל מוקדם מהרגיל ואני כמו תמיד מתלבטת מה לעזעזל לובשים. עברו רק כמה ימים מאז מסע הקניות האחרון והארון היה עמוס עד אפס מקום, אך זה לא מנע ממני לתפוס כמו כל בוקר את הראש ולזעוק: “אין לי, אין לי מה ללבוש!”

 

מי מאיתנו לא נתקל בתחושת חוסר האונים הזו מול ארון הבגדים?

מחקרים בכל העולם מראים כי רובנו לובשים רק 20% ממה שהארון שלנו מכיל, אנו משאירים בארון את הג’ינס מהתיכון שאולי יבוא יום ויעלה עלינו שוב ואת החולצה הזו שאין לנו מושג מה עבר לנו בראש כשקנינו אותה אך פשוט אין לנו לב לזרוק, התוצאה- עומס אדיר שמקשה עלינו לבחור מה ללבוש ולראות מה בכלל יש לנו בארון.

לפני מספר שנים הבנתי שמשהו חייב להשתנות כאשר נחשפתי לרעיון המלתחה המינימליסטית או בשמה המוכר יותר- מלתחת קפסולה, אותו החייתה מחדש קרולין רקטור מהבלוג Un-Fancy עליו המלצתי כאן בעבר. 

הבנתי שבניית מלתחה חכמה לא רק תעזור לי לחסוך המון זמן וייאוש בבקרים, אלא גם תחסוך לי כסף, אנרגיה ותסייע לי לקנות בגדים בצורה נכונה ומדוייקת יותר. בסופו של תהליך הדרגתי בו סיננתי, מסרתי, תרמתי, הצלחתי בסופו של דבר לצמצם אחוז נכבד מתכולת הארון שלי ולהפוך אותו לכזה שמכיל אך ורק פריטים שבא לי ללבוש ועושים לי טוב בלב כל פעם מחדש.

שמלה מתאימה למלתחה מינימליסטית
00000IMG_00000_BURST20200415130255759_COVER

מלתחת קפסולה היא הרבה יותר מעיסוק בבגדים, היא מייצגת תפיסת עולם שלמה של צרכנות שפויה יותר ורגועה יותר שתפסה תאוצה בשנים האחרונות לאחר יציאת הספר “סוד הקסם היפני” של מארי קונדו יחד עם מודעות הולכת וגוברת להשלכות תעשיית האופנה המזהמת. זוהי מלתחה שמורכבת מאוסף מצומצם של פריטים ניטרליים על-זמניים שמהווים את השלד שלה בשילוב מספר פריטים עונתיים לגיוון. הסוד הוא ליצור מלתחה שכוללת בתוכה אך ורק פריטים שאתם אוהבים ב100% וניתן ליצור ביניהם כמה שיותר  שילובים ובעצם להיות בעלי ארון מינימליסטי אך להמשיך להתלבש מגוון ואופנתי.

מלתחת קפסולה

קודם כל כמה עקרונות חשובים:

1.קחו את הזמן– אימוץ המינימליזם אל תוך המלתחה הוא תהליך שלא קורה ביום ולכן יש לתת לו זמן להבשיל ולהתעניין בנושא לפני כן. כאשר תרגישו בשלים להתחיל פנו לעצמכם כמה שעות, הצטיידו במוזיקה טובה והרבה סבלנות. זכרו להנות מהתהליך ולהתייחס אליו כמו סוג של משחק:)

 

2.מצאו את הסגנון האישי שלכם– אומרים שככל שמתבגרים אנו מכירים את עצמינו ואת גופינו טוב יותר וכך גם את הצבעים והגזרות שמחמיאות לנו. מצאו את הסגנון האישי שלכם, מעבר לטרנדים וגחמות עונתיות, כזה שמשקף אתכם ומתאים לאורח החיים שלכם. שינוי סגנון זה לא אומר שצריך חלילה להיפטר מכל הבגדים הישנים ולקנות הכל מחדש, המטרה היא להיפטר מהפריטים שאתם לא אוהבים או אינם בשימוש ולסדר את הארון נכון יותר על מנת שתדעו אילו פריטים חסרים לכם במלתחה.

 

3.עונתיות- כדי לשמור על מלתחה מצומצמת מומלץ להקפיד על עונתיות, אני מסדרת מחדש את הארון 4 פעמים בשנה בהתאם ל 4 עונות השנה (מלתחות עונות המעבר הן די דומות אחת לשניה) פשוט כי זה עושה סדר בעיניים. זכרו, כמה שפחות בגדים בארון- כך יותר קל.

 

4.הקפידו על איכות– אולי העיקרון החשוב ביותר במלתחה חכמה הוא הקפדה על איכות הפריטים. אנו חיים בעידן של רשתות זולות בהן צמד המילים New Arrivals מתנוסס על מדפי החנויות כמעט מדי שבוע ומבלי להרגיש אנו ממלאים את הארון שלנו בפריטים שהם לרוב גנריים, באיכות ירודה שנוטים להתבלות במהירות ומקשים עלינו להרכיב מלתחה על זמנית. השקיעו בפריטים ייחודים, איכותיים, על זמניים שאתם אוהבים ב100% ויגרמו לכם לחייך בכל פעם שתפתחו את הארון. פריטים באיכות גבוהה לא חייבים להיות עם תג מחיר גבוה, ניתן למצוא היום מגוון חנויות יד שניה עם פריטים מעולים ומעצבים רבים המציעים פריטים מבדים שנשארים כמו חדשים לאורך זמן, כאלו שלא תמצאו לעולם ברשתות.

מלתחה מינימליסטית להתלבש מדהים

1.רוקנו וחלקו לקטגוריות- רוקנו את כל אבל את כל תכולת הארון שלכם וחלקו אותה לפי עונות. לאחר מכן חלקו כל עונה ל3 ערימות נפרדות: ראשונה-פריטים שאתם אוהבים ולובשים לעיתים קרובות” שניה-פריטים שאתם לא בטוחים לגביהם (יהיו לא מעט כאלו) ושלישית- פריטים שאתם לא לובשים/ לא אוהבים, אספו בשקיות את כל הפריטים תחת הקטגוריה השלישית ומסרו לחברים/ תרמו. לגבי הקטגוריה השניה חשוב שתהיו כנים ותשאלו את עצמכם למה אתם מתקשים להיפרד מאותם פריטים- האם מדובר בפריט נוסטלגי שאתם נאחזים בו בכל מחיר? או כזה שעלה לכם כסף רב וקשה לכם להיפטר ממנו? נסו לשקול שוב את הפרידה ולשחרר. את כל הפריטים ששרדו ונכנסו לקטגוריה השניה מומלץ לאחסן במקום לא נגיש למשך עונה שלמה, אם תשכחו מקיומם-אתם יודעים מה התשובה..

 

2.ת-מ-ד-ד-ו- על מנת להרכיב מלתחה נכונה אין מנוס מלמדוד וכמה שיותר.

קחו את כל הפריטים שהחלטתם להשאיר אתכם, מדדו כל פריט ופריט ונסו לשלב אותו עם כמה שיותר פריטים אחרים משום שכך הסיכוי שתלבשו אותו יגדל, שאלו את עצמכם האם אתם באמת אוהבים את השילוב, האם הוא מחמיא לכם, האם הוא ישמש אתכם? המדידות הן גם אחלה דרך למצוא את הסגנון האישי שלכם אם טרם מצאתם.

3.בחרו פלטת צבעים נייטרלית– ההמלצה היא לבנות מלתחה שרובה מבוססת על פלטת צבעים נייטרלית ורגועה משום שזה מקל על שילוב הפריטים אחד עם השני ויוצר מלתחה נעימה יותר לעין.  מומלץ כי 80% מהמלתחה תכיל פריטי בייסיק נייטרלים (בחרו צבעים שמבליטים את הצבעים הטבעיים שבכם, נסו לשמור על 4 גוונים עיקריים כמו: קרם, ברונזה, בז’, חום, כחול נייבי, אפור או שחור) ו-20% פריטים צבעוניים או בעלי הדפסים שונים (מלתחה מצומצמת אין זה אומר מלתחה משעממת או חסרת צבע, אם חשקה נפשכם בצבעים עזים או פרינטים מיוחדים- לכו על זה!).

4.אל תעמיסו באקססוריז- אקססוריז מוסיפים גיוון למלתחה אך זכרו שאין צורך בהרבה מהם. בחרו תיק אחד גדול ואיכותי ליום יום ותיק אחד קטן לערב להתנהלות קלה יותר, השקיעו בתכשיטים יחודיים והימנעו מהזולים שרק יורידו את האיכות של המראה שלכם (זכרו כי תפקידם של האקססוריז הוא להבליט את ייחוד המלתחה שלכם ולא להיפך). לגבי נעליים- אין צורך ביותר מ4-5 זוגות שיתאימו ללוקים שבחרתם: לי יש 2-3 נעליים שטוחות/ עקב בינוני ליום יום, זוג נעליים ליציאה וסניקרס נוחות. 

 

5.מרכיבים רשימה– רק לאחר שתסיימו את כל השלבים הללו תהיו מוכנים להרכיב רשימת קניות מדוייקת עם הפריטים שחסרים לכם בהתאם לסגנונכם האישי. אם אתם מתקשים לקבל השראה, אפליקציית Pinterest היא פלטפורמה מעולה לשטוף בה את העיניים ולהרכיב לוקים. כאשר תרכיבו מלתחה נכונה באמת, מהר מאוד תרגישו בשינוי. במקום לחזור הביתה לאחר קניות ועדיין לא למצוא מה ללבוש, אתם תתחילו לרכוש בצורה מדוייקת יותר וכל קנייה תפתח לכם עוד מגוון אפשרויות בארון.

מלתחת קפסולה איך מתחילים

אומנם לכל אחד ואחת מאיתנו סגנון משלו, אך לטעמי ישנם מספר פריטים שתמיד יהיו חלק בלתי נפרד ממלתחה חכמה, כאלה שלעולם לא יצאו מהאופנה, יהיו שימושיים לעונות רבות ולכן אני ממליצה לרכוש אותם בגירסה הכי איכותית שתוכלו כמו למשל: ג’קט ג’ינס שמשמש לכל עונות המעבר, חולצה לבנה מכופתרת קלילה וניצחית, מכנס שחור מחוייט, שמלה שחורה קלאסית, ג’ינס מנצח ועוד.

כמה פריטים צריכה להכיל המלתחה? אין כאן שום חוקיות, לחלק מכם כמות הפריטים במלתחה שלי תיראה קטנה מאוד ולחלקכם היא תיראה עמוסה. אני אישית לא מאמינה באתגרים של ספירה מדוקדקת של פריטים, כאשר תרכיבו מלתחה יעילה וחכמה אתם תרגישו לבד מתי יגיע הזמן לעצור.

אלו הפריטים שמלתחת הקיץ שלי מכילה:

שמלה מתאימה למלתחה מינימליסטית

בקצרה:

אלו העקרונות המרכזיים של מלתחת הקפסולה:

1.הפריטים שבארון צריכים להתאים למגוון רב של פריטים אחרים, לכן מומלץ לשמור על כלל ה80% צבעים נייטרליים.

2.כל הפרטים צריכים להיות כאלה שאתם אוהבים ב100%, איכותיים ונוחים, אם הם לא עונים לקריטריונים הללו סביר להניח שהם יידחקו לצד ולא יהיו בשימוש. הקפידו לבחור בגדים מבדים איכותיים שאינם מתבלים במהירות, יש בארץ מגוון מעצבים וחנויות שעדיין נשארו נאמנים לערכים הללו. 

3.הבחירות של הפריטים צריכות להיות קלאסיות שלא מונעות מטרנדים זמניים שלא מתאימים לכם או יכולים להימאס עליכם מהר.

 

 

היום אני יכולה לומר שהמלתחה שלי מקלה את חיי היום יום שלי, מונעת ממני התעסקות מיותרת, מכילה בגדים שמתאימים למגוון ארועים, עונות ושילובים וכולם ללא יוצא מן הכלל גורמים לי להרגיש הכי טוב שיש כל פעם מחדש:)

 

יש לכם שאלות בנושא? טיפים לחלוק בנושא המלתחה המינימליסטית?

כתבו לי כאן בתגובות:)

 

רוצים לקבל עדכונים על כתבות נוספות?

מוזמנים להשאיר פרטים בתחתית המסך והכתבות יישלחו ישירות אליכם למייל:)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב reddit

9 תגובות

  1. היי, פוסט מעולה
    אשמח לראות שילובים מעניינים שאת עורכת עם המלתחה.

    ♥️

  2. הי אשמח אם תכתבי מאיפה את אוהבת לרכוש פריטים קלאסיים איכותיים ומאיפה הדברים הספציפיים שהראית כאן. תודה רבה. אני ממש נהנית מהתוכן שלך

    1. היי דורית, תודה רבה:) בקרוב תצא כתבה עם פירוט של כל ההמלצות שלי על רשתות ומעצבים שאני אישית רוכשת מהם. ממליצה להירשם לניוזלטר בתחתית המסך כדי שתקבלי עדכונים:)

      1. אפשר לקבל את הכתבה? נרשמתי לניוזלטר רק עכשיו וייתכן ופספסתי את הכתבה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לניוזלטר

קופון 15% הנחה Ripple Yoga

קוד הקופון:

simpleliving

קבלת קופון

לקבלת הקופון הכניסו את הפרטים הבאים: